Умора през лятото и как да се справим с нея

НЕКА БЪДЕ ЛЯТО!


В България летният сезон е един от любимите периоди в годината за всички нас. Искаме да прекарваме възможно най-много време навън през слънчевите дни и да сме в добра физическа форма в града, планината или на плажа. Но горещината и влажността често могат да провалят плановете ни за този любим сезон. Те са едни от основните причини да се чувстваме уморени, отпаднали, или да ни се приспива. По този начин тялото ни комуникира, че се бори с изпитанието на горещите летни дни.

ЗАЩО СЕ ЧУВСТВАМЕ УМОРЕНИ ПРЕЗ ЛЕТНИЯ СЕЗОН?


Един от начините, по които тялото ни се опитва да намали телесната температура, е изпотяването. Всички сме забелязали, че колкото по-топло и влажно е навън, толкова повече се потим. А какво е потта: воден разтвор, произведен от потните жлези, който съдържа различни минерални соли, сред които калий, магнезий, натрий и хлор. За това колкото по-топло е времето и колкото повече се потим, толкова по-голям е рискът от дехидратация. Познатото пресъхване на устата е един от симптомите на дехидратацията, както и засиленото усещане за умора. Може да възникне главоболие, а в краката може да се появят неприятни мускулни спазми.

Когато се потим, ние губим и важни за нормалното функциониране на тялото минерали като магнезии и калий.

Магнезият, например, участва в регулацията на мускулните контракции и предаването на нервните импулси. Също така, той е необходим за функционирането на многобройни ензими, участващи в производството на енергия и спомага за синтеза на протеините, необходими за поддържане на мускулната маса.

Калият е основният катион на ниво междуклетъчни течности. Той също е важен както за ефикасността на мускулните контракции (включително тези на сърцето), така и за предаването на нервните импулси. Освен това е нужен за функционирането на различни ензими и за превръщането на глюкозата (молекулата, използвана като източник на енергия) в гликоген (енергийните депа, от които мускулите могат да черпят енергия при необходимост).

Магнезият и калият са минерали, които нашият организъм не е в състояние да синтезира и за да се предотврати тяхната липса, трябва да се приемат всеки ден чрез храненето. При обилно потене е важно да се пие много вода, за да се поддържа хидратацията на тялото.

Дехидратацията влияе не само на физическото ни състояние, но и на поведението ни. Ставаме раздразнителни, губим коoрдинация, а ниското кръвно налягане може да доведе дори до припадък.

ЛЯТНА УМОРА. КАК ДА СЕ СПРАВИМ?


За да се възстанови загубената енергия е много важно да се грижим за начина си на живот и да зареждаме организма с всички вещества, от които той има нужда, особено изразходените при потене.

Затова преди всичко е важно да се пият много течности. Експертите са единодушни за това: мъжът трябва да приема поне 2 литра и половина вода на ден, а жената – 2, но в случай на голям разход е добре приемът да се увеличи.

Добрият сън също е важен. Въпреки удоволствието от приятната вечерна температура и стоенето буден до късно през летните нощи, сънят трябва да е винаги около 7-8 часа на вечер. Поддържането на приятна температура в спалнята е важно за качеството на съня ни, както и спално бельо от естествени и леки материали, които улесняват циркулацията на въздуха.

Освен това е важно да се грижим за храненето си така, че да си набавим загубените през деня минерали. Храните, които не трябва да отсъстват от диетата ни, са плодовете и зеленчуците. Да се хапва от тях 5 пъти на ден спомага за набавянето на минералите, от които организмът има нужда. За да си осигурим добро снабдяване с калий може да хапваме банани, цитруси, пъпеши, киви, сушени плодове (сини сливи, кайсии, смокини, фурми), ядки, броколи, грах, фасул, тиква и домати. Също така картофи, месо (включително пилешко), риба (сьомга, треска) и мляко.

Сред храните, богати на магнезий, са: листни зеленчуци, ядки, грах, фасул, соеви продукти, семена и пълнозърнести храни. Може също да се намери, макар и в по-малко количество, в месото, рибата, млякото и млечните продукти.

Минералите обаче не са единствените микроелементи, от които се нуждаем, когато е топло. Витамините са също толкова важни за здравето. За да се преборим с липсата на енергия, е от особено значение да си набавим витамини от група Б. Витамин Б1 (тиамин), например, подпомага превръщането на въглехидратите в енергия и може да се консумира в пшеничен зародиш, дроб и свинско месо, бобови и ядки. Друг важен витамин, участващ в метаболитните процеси, в частност в метаболизма на аминокиселините, е пиридоксин (витамин Б6), който може да се намери в зеленчуци, ядки, бобови, пълнозърнести храни, птиче, говеждо и свинско месо, и мазна риба. Витамин Б12, кобаламинът, участва в метаболизма на аминокиселините и на мастните киселини. За разлика от другите витамини, кобаламинът присъства само в храни от животински произход: дроб, морски дарове, месо, птиче месо, яйца, мляко и млечни продукти.

За съжаление, понякога не е лесно да се възстановят загубите, причинени от топлината, само чрез храна, защото увеличаването на температурата може да намали апетита. Затова може да бъдат от полза хранителни добавки, които набавят на организма вещества като магнезий, калий и витамини в необходимите дози.

Помнете, обаче, че дори когато се приемат хранителни добавки е важно да имаме разнообразен хранителен режим и правилен начин на живот. Също така бременните жени или майките, които все още кърмят, е хубаво да се допитат до личния си лекар, преди да приемат хранителни добавки. Добре е да се обърнем към лекар дори и при съмнението, че умората и изтощението може да са причинени от фактори, различни от горещите летни дни.

И накрая, искаме да пожелаем на всички едно приказно лято, изпълнено с незабравими емоции, които да ни заредят с енергия за цялата година!

Открийте СУПРАДИН

СУПРАДИН® ЕНЕРДЖИ

СУПРАДИН® ЕНЕРДЖИ

Открийте как Супрадин може да ви помогне да възстановите енергията си.

Научете повече
СУПРАДИН® КИДС

СУПРАДИН® КИДС

Научете как Супрадин Кидс може да помогне на детето ви да се презареди с енергия,
когато най-много се нуждае от нея.

Научете повече