Нашите препоръки за здравословно хранене, дори по време на ваканция

За да поддържаме организма си в добро състояние и здраве, трябва да се стараем да спазваме здравословно и правилно хранене дори по време на ваканция. Действително, по време на ваканция е много по-трудно да се храним здравословно и балансирано, независимо от мястото ни на почивка: море, планина, дълго пътуване или град на мечтите ни. Храненето извън къщи и в компания често води до нарушаване на правилата, строго спазвани през годината. На практика, при избора на хранителни продукти не трябва да се предвиждат големи промени и преди всичко не трябва да преобръщаме из основи навиците си, като продължаваме да доставяме на организма си правилния прием на хранителни вещества и енергия.

Много е важно да се храним правилно

През пролетта и лятото е по-трудно да се спазват строги ограничения в храненето, именно защото хранителните навици се променят, увеличават се храненията извън дома и се обръща малко внимание на хранителното съдържание. Поради тази причина е нужно да бъдем внимателни, за да намалим до минимум неудобствата за нашия организъм и да спомогнем за правилното храносмилане. Трябва да спазваме времето и броя на храненията, най-вече при закуската, която най-важното хранене за деня. През пролетта и лятото е важно да ограничим приема на обработени и богати на мазнини храни, тъй като в топлото организмът изразходва по-малко енергия. Затова следва да избягваме много мазните подправки и да намалим приема на калории, като се опитаме да компенсираме евентуални прегрешения с малко физическа активност. Дайте предимство на сезонните плодове и зеленчуци, като наблегнете на свежи храни, богати на витамини, минерални соли и вода. За да подпомогнете храносмилането за предпочитане е да се яде риба, отколкото месо, особено когато целта ни е морето. Препоръчително е да се пие много вода, най-малко литър и половина дневно, а за сметка на това да се избягва прекомерната употреба на алкохолни и спиртни напитки, които са висококалорични и засилват потенето и усещането за топлина.

Почивка на планина? Ето какво да ядете!

За една добра почивка на планина трябва да знаете какво хранене е най-правилно да се спазва, и най-вече ако целта е да правите планински преходи, катерене, колоездене и всички спортни дейности, типични за високите райони. За онези, които решат да посветят няколко дни на алпинизъм или екскурзии в планината, съветът е да увеличат приема на протеини, за да се осигурява храна на мускулите. Плодовете и зеленчуците са необходими заради витамините и минералите, както и заради хидратирането. Важни са също и пълнозърнестите храни, които осигуряват фибри и енергия. Освен това не бива да забравяте да носите със себе си правилните енергийни запаси: лесносмилаеми храни, които утоляват усещането за глад. Важно е също така в храненето да се включат храни, съдържащи витамините C, A и E.

Идеалното хранене за почивка на морето

Ако обаче отидем на почивка на морето, трябва да избягваме да ядем малко и непълноценно през деня. В действителност пролетта и лятото не е подходящ период за спазване на нискокалорична диета. Тайната да се чувствате добре е в спазването на обичайните общи правила: да се яде всичко в правилните количества, да се приемат три основни хранения и две леки закуски. Основните принципи на храненето по време на ваканцията са: обилна закуска, лек обяд, вечеря без лишения и най-вече плодове и зеленчуци в изобилие. В хранителен план съветите са прости: леки, прости храни, с ниско съдържание на мазнини и лесни за храносмилане. Препоръчаните храни са: мляко, йогурт, сухари и зърнени храни. Идеален е също и чаят, който съдържа много антиоксиданти и който, с прибавен лимон, благоприятства храносмилането. От основно значение е също и достатъчното движение. Бързото ходене по плажа или във водата е идеално за изгаряне на калории и за да се почувствате във форма. А ако за следобедна закуска ви се прииска да хапнете сладолед? Позволете си го без угризения! Важното е винаги да не се прекалява, балансирайте следобедния сладолед с леко ястие. Абсолютно трябва да се избягват алкохолът, подсладените и газирани напитки, сладкото и пърженото.