Витамини А-Я

ВИТАМИН A


Витамин А, или ретинол, е първият идентифициран витамин. Името „витамин“ е избрано поради две причини: от една страна, защото това е нужно за жизнените функции вещество; от друга, защото съдържа химическа група, наричана „амино-група“, което позволява да го определим като „амин“. Оттук и терминът витамин, тоест „амин на живота“. Той е мастноразтворим витамин. Известен поради ползите си за здравето на очите. Също така участва в процесите на растеж и диференциране на клетките, помага за нормалното функциониране на имунната система и поддържа целостта на клетките на кожата и на лигавицата.
Витамин А се приема под формата на ретинол чрез храни от животински произход, или като провитамин под формата на каротеноиди (бета каротин) чрез храни от растителен произход. Съдържа се в черен дроб, яйца, масло, прясно мляко и риба, в плодове и зеленчуци с жълто-оранжев цвят като сладки картофи, моркови, пъпеш, тиква, кайсии. Евентуалното прекомерно приемане може да е опасно. В по-тежките случаи може да причини проблеми на черния дроб и на костния метаболизъм.

BИТАМИНИ ОТ ГРУПАТА В


Витамини от групата B са водоразтворими витамини, участващи в процесите на преобразуването на храната (въглехидрати, мазнини и протеини) в енергия, нужна за нашия организъм за основните метаболитни функции. Витамин В1, или тиамин, участва в енергийния метаболизъм (по-точно на въглехидратите) и помага за нормалното функциониране на нервната система. Евентуалната липса провокира промени в метаболизма на въглехидратите.

Недостигът на този витамин е причинен от патология, която вече е рядкост, наричана „бери-бери“, която предизвиква слабост в мускулите и разширяване на сърцето; също така може да се свърже с неврологични промени като психическо объркване и нарушено равновесие. Тиаминът се съдържа в растителни и животински храни: открива се пълнозърнестите житни растения, бирена мая, зърнени зародиши и бобени култури, черен дроб, свинско месо и ядки.

Витамин В2, или рибофлавин, участва в енергийния метаболизъм, като намалява чувството на умора и отпадналост. Също така подпомага нормалното функциониране на нервната система и защитава клетките от оксидативен стрес. Евентуалната му липса се свързва с промени в кожата, главно около устните и очите, и с анемия. Този витамин присъства, поне в малки количества, в по-голяма част от храните с животински и растителен произход. По-точно, рибофлавинът е много разпространен в сирената и черния дроб. Малки количества има в прясното мляко, яйцата, месото и зелените зеленчуци (като спанак, аспержи и броколи).

Витамин В3, или ниацин, способства за нормалното функциониране на нервната система, участва в процесите на трансформиране на храната в енергия и намалява чувството на умора и отпадналост. Големият недостиг на ниацин предизвиква патология, определена като „пелагра“, характеризираща се с изменения на кожата, диария, промени в нервната система. Този витамин се открива в черния дроб, рибата, месото, пълнозърнестите житни култури, бобени растения и ядки.

Витамин В 5, или пантотенова киселина, подпомага за нормалния синтез и нормалния метаболизъм на стероидните хормони, на витамин D и някои невротрансмитери. Също така подпомага нормалния енергиен метаболизъм и намалява стреса и умората. Това е витамин, много разпространен във всички растителни и животински храни. Богат източник на пантотенова киселина е черният дроб, бирената мая и бобените култури.

Витамин В6, или пиридоксин, спомага за регулацията на хормоналната дейност, образуването на червени кръвни телца, нормалния енергиен метаболизъм и е важен за намаляване на чувството за умора и отпадналост. Неговата липса може да причини промени в кожата (в ъглите на устата), анемия, раздразнимост, замайване и объркване. Съдържа се в храни като месото, мазните риби (като риба тон и сьомга), пълнозърнести житни култури, бобени растения, ядки и зеленчуци.

Витамин В8, наричан още биотин и витамин Н, подпомага енергийния метаболизъм, нормалното функциониране на нервната система, доброто състояние на кожата и косата. Съдържа се в черния дроб, яйца, бобени култури, месо, ядки с черупки и пълнозърнести житни растения. Евентуалната му липса е много рядка и води до десквамация (олющване) на кожата.

Витамин В9, или фолиева киселина, е основен за преработването на аминокиселините, подпомага нормалната функция на имунната система, спомага за образуването на червени кръвни телца и регулира развитието на ембриона при бременност; затова се препоръчва приемането му през първото тримесечие и при жени, които планират бременност. Липсата му води до анемия. Зеленолистните зеленчуци са богат източник на този витамин. Също и бобените култури, пълнозърнестите и обогатени зърнени храни, бирената мая съдържат големи количества.

Витамин В12, или кобаламин, освен че участва в нормалния енергиен метаболизъм като другите витамини от групата В, участва и в образуването на червени кръвни телца и нуклеинови киселини, в нормалното функциониране на нервната и имунната системи. Липсата му води до анемия и неврологични промени. Витамин В12 се съдържа единствено в храни от животински произход като черен дроб, яйца, месо, риба и морски дарове и в по-малки количества в прясното мляко, не се открива в растителни продукти и мая. По тази причина строгите вегетарианци се нуждаят от добавка от този витамин за покриване на нуждите от него.

ВИТАМИН C ИЛИ АСКОРБИНОВА КИСЕЛИНА


Витамин C е водоразтворим витамин, който участва в многобройни метаболитни реакции и в синтеза на колаген (структурен компонент на кръвоносни съдове, кости, зъби, хрущяли и кожа), антиоксидант, който защитава клетките от оксидативен стрес и подпомага нормалната функция на имунната система. Ако се приема заедно с желязо, този витамин повишава абсорбирането му. Затова няма значение, дали човек е на 10, 15, 20 или 30 години: зеленолистните зеленчуци трябва да бъдат поливани с лимон (богат на витамин С) за да повишат усвояването от организма на желязото, съдържащо се в тях.
Недостигът на Витамин С води до риск от астения, болки в ставите, хематоми и кръвоизливи. За да задоволи нуждите си него, във всекидневния хранителен режим, човек трябва да знае, кои храни са богати на Витамин С. Съдържа се в плодове и зеленчуци, като цитруси, киви, ягоди, чушки, домати и зеленолистни зеленчуци.

ВИТАМИН D ИЛИ ХОЛЕКАЛЦИФЕРОЛ


Витамин D е мастноразтворим витамин, който спомага за усвояването на калций и фосфор и следователно за поддържане на нормални кости и зъби. Този витамин подпомага нормалното функциониране на имунната система дотолкова, че според някои научни статии, той е полезен за защита от вирусни инфекции. Произвежда се в клетките на кожата от производно на холестерола след излагане на слънце (по-точно, на UV лъчи на слънчевата светлина) и се приема с храната само в малка част (20%).
Липсата на Витамин D води до клинични прояви, свързани с костите, като рахит при децата и остеомалация при възрастните. Витамин D се съдържа естествено в малко храни. Открива се в някои мазни риби (херинга, сьомга, сардини, скумрия), масло от черен дроб на треска, прясно мляко и яйца. Затова е много важно неговото производство в кожата, а прекарването на малко време на открито (както става при възрастните хора) води до неговата липса.

ВИТАМИН E ИЛИ ТОКОФЕРОЛ


Витамин E е мастноразтворим витамин, чиято основна функция е антиоксидантна: спомага за защита на клетките от оксидативен стрес, като дезактивира свободните радикали, които се образуват в организма при нормалния енергиен метаболизъм, както и при излагане на замърсители на околната среда. Това вещество с мощни антиоксидантни свойства се открива в семената, ядки, житни кълнове и пълнозърнест ориз. Най-големите източници на Витамин Е са растителните масла (зехтин, соево, царевично и слънчогледово олио), фъстъци, бадеми и лешници.

ВИТАМИН K


Витамин K е мастноразтворим витамин, който помага за поддържане на нормални кости и нормално съсирване на кръвта: коагулационните фактори, както например е протромбина, се нуждаят от Витамин К, за да функционират. Поради тази причина Витамин К може да противодейства на противосъсирващите лекарства приемани през уста и антигонисти на Витамин К. В природата съществуват две форми (Витамин К1, или филоквинон, и Витамин К2 или менаквинон); произвежда се от чревните бактерии и присъства в големи количества в храни от растителен и животински произход. При новородените неговото ниво е много ниско, затова обикновено лекарите предписват приема му.

ОТКРИЙТЕ СУПРАДИН

СУПРАДИН® ЕНЕРДЖИ

СУПРАДИН® ЕНЕРДЖИ

Открийте как Супрадин може да ви помогне да възстановите енергията си.

Научете повече
СУПРАДИН® КИДС

СУПРАДИН® КИДС

Научете как Супрадин Кидс може да помогне на детето ви да се презареди с енергия,
когато най-много се нуждае от нея.

Научете повече